معاون اقتصادی استاندار: نیاز مشاغل خانگی به شبکه‌سازی، برندسازی و بازاریابی
١٤٠١/٠٣/١٧
معاون اقتصادی استاندار: نیاز مشاغل خانگی به شبکه‌سازی، برندسازی و بازاریابی
 

به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین پیله‌فروش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین  در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشاغل خانگی استان قزوین که عصر دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، ضمن اشاره به یک بند از سند تحول دولت سیزدهم، بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در این سند به آن اشاره شده، چالش بیکاری و نرخ پایین اشتغال است.
وی ادامه داد: یکی از عوامل بالا رفتن نرخ بیکاری، تمرکز بر گسترش صنایع بزرگ و سرمایه‌بر است، لذا برای رفع این عامل دولت سیزدهم در سند تحول خود چند راهبرد تدوین کرده است که این راهبردها مبنای عملکرد همه دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.
این مسئول بیان کرد: یکی از این راهبرها توسعه صنایع سبک، کاربر و اشتغالساز است که برای رسیدن به آن باید چند اقدام صورت بگیرد، مورد اول متناسب‌سازی زیست‌بوم توسعه صنعتی کشور با اقتضاعات توسعه صنایع سبک نظیر پوشاک، صنایع کاغذی، لوازم‌التحریر، لوازم ورزشی، لوازم خانگی و مبلمان است که راهبردی میان مدت محسوب می‌شود و مسئولیت آن برعهده اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وی افزود: اقدام دوم حمایت از اجرای برنامه‌های یادگیری درون بخشی و انتقال فناوری و دانش فنی در حوزه‌های صنایع سبک است که مسئولیت انجام آن بر عهده اداره کل فنی حرفه‌ای خواهد بود.
پیله‌فروش عنوان کرد: توسعه اشتغال‌های خرد خانگی و خانوادگی با حمایت از شکل‌گیری شبکه‌های تسهیلگری، استانداردسازی کسب و کارها، پشتیبانی از فرآیند تأمین نهادها و بازاریابی، فروش و تأمین مالی زنجیره‌ای از دیگر اقدامات این راهبرد میان‌مدت است.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مشاغل خانگی در دولت‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف ایجاد شد، در این طرح‌ها با وام‌های ارزان‌قیمت مشاغلی ایجاد شد اما متأسفانه خیلی از این مشاغل در نهایت فرد بیکار را به بیکار بدهکار تبدیل کرد.
معاون اقتصادی استاندار گفت: در حال حاضر مشاغل خانگی در سطح استان قزوین گسترش پیدا کرده است اما اگر بخواهیم این مشاغل را به مشاغل پایدار تبدیل کنیم نیاز به شبکه‌سازی، برندسازی و بازاریابی داریم.
وی تصریح کرد: تمام مشاغل خانگی باید در داخل شبکه‌هایی قرار بگیرند که وظیفه این شبکه‌ها تهیه مواد اولیه استاندارد، نقشه‌ها و طرح‌های مورد نظر تولیدکننده، نظارت بر کیفیت، جمع کردن و فروش است که این کار سطح بالاتری از مرحله توسعه مشاغل خانگی محسوب می‌شود.
این مسئول یادآور شد: در استان قزوین از مرحله اعطای وام برای توسعه مشاغل خانگی عبور کرده‌ایم و نیاز به شبکه‌سازی، برندسازی و تسهیلگری داریم.
وی با اشاره به تحول در اقتصاد کشور بیان کرد: امروز یارانه به جای اینکه به واردکننده‌ها داده شود به تولیدکننده داده می‌شود و شیوه تخصیص یارانه به مردم تغییر کرده است.
پیله‌فروش گفت: تا کنون در کشور هرکه واردکننده بود یارانه می‌گرفت و درواقع ما به تولیدکننده خارجی یارانه می‌دادیم اما اکنون با حذف یارانه واردات هر تولیدکننده‌ای که بتواند کالای با کیفیت‌تر تولید کند یارانه می‌گیرد.
وی تأکید کرد: شکل جدیدی از اقتصاد در حال تولد است، در این شکل جدید برنده کسی است که بتواند، باکیفیت‌تر، ارزانتر و بهره‌ورتر تولید کند، درست است که در این میان تولیدکنندگان خردمقیاس ممکن است آسیب ببینند اما آن‌ها هم باید شبکه و به تعاونی‌های گسترده تولید تبدیل شوند تا بتوانند با افزایش مقیاس، خودشان را در رقابت حفظ کنند.
این مسئول بیان کرد: در تنظیم بازار شب عید، استان قزوین بعد از سال‌ها رتبه اول کشور را کسب کرد و ما در استان کمترین نوسان را در بازار شب عید داشتیم و آرامش در بازار حاکم بود، ضمن اینکه موفقیت در اجرایی کردن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها موجب شد که قزوین همزمان با زنجان، استان آزمایشی هوشمندسازی نانوایی‌ها باشد.
معاون اقتصادی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: اکنون در بیش از ۱۰۰۰ نانوایی استان دستگاه‌های هوشمند عرضه نان وجود دارد تا مردم مطمئن باشند که هیچ تغییری در قیمت نان اتفاق نمی‌افتد و فقط فرآیند تولید نان توسط این دستگاه‌ها رصد می‌شود.