رئیس مرکز ملی فرش ایران در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گفت: ۶۰۰ هزار بافنده فرش بیمه می شوند
١٣٩٧/١٠/٠٧
 رئیس مرکز ملی فرش ایران در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گفت: ۶۰۰ هزار بافنده فرش بیمه می شوند
 

به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین، فرشته دست پاک در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه فرش دستباف و تابلو فرش در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان قزوین اظهارداشت: فرش معتمد قزوین حرف زیادی برای گفتن دارد و می تواند ثبت ملی و جهانی شود.

وی اضافه کرد: اگر فرش قزوین ثبت جهانی شود می تواند از سازمان مالکیت معنوی هم مجوز بگیرد و جایگاه بالاتری پیدا کند و برند شود.

دست پاک تصریح کرد: نقش فرش در کشور زیاد است و فرش دستباف؛ آنقدر نقش پر رنگی دارد که حذف شدنی نیست و این هنر برای زندگی ما مانند انگشتان دست برای انجام کارهاست و آنقدر تاثیر گذار است که نمی توان آن را نادیده گرفت و شاید هیچ هنر و صنعتی مانند فرش حامل فرهنگ و تمدن و تاثیر گذار در اقتصاد و اشتغال نباشد.

وی گفت: با شکل گیری بزرگترین صنف در شهر و روستا در صنعت و هنر فرش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فعالیت می کنند که باید بتوانیم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم و به اقتصاد خود رونق دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآورشد: با همه بی مهری ها در این صنعت، هنوز هم فرش دستباف در ردیف سه کالای مهم صادراتی کشور است و با کمترین سرمایه گذاری بیشترین ارزش را دارد.

وی یادآورشد: برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان لازم است در حالی که در صنعت فرش با ۱۰ تا ۲۰ میلیون حداقل سه شغل ایجاد می شود.

دست پاک اظهارداشت: توجه به امنیت شغلی بافندگان و تامین بیمه از دغدغه های فعالان این بخش است که باید حل شود در غیر این صورت کسی ترغیب نمی شود به سمت این هنر و صنعت برود.

وی اضافه کرد: باید در قانون بودجه بیمه بافندگان دیده شود و با کمک مجلس امیدواریم سهم بیمه تامین اجتماعی افزایش یابد و ۶۰۰ هزار بیمه شده در صنعت فرش داشته باشیم.

دست پاک گفت: صادرات فرش از دغدغه های جدی ما در این مرکز است زیرا جهانیان با فرش ایرانی آشنا هستند و می دانند هویت فرهنگ و هنر کشور است و می توان گفت فرش ایرانی شناسنامه دوم و پرچم دوم و پاسپورت معنوی ایرانی هاست که باید از آن مراقبت کنیم.