رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور بیان کرد:۹۵درصد نهاده های کشاورزی در داخل کشور تولید می شود
١٣٩٣/٠٩/١٩
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور بیان کرد:۹۵درصد نهاده های کشاورزی در داخل کشور تولید می شود
 
کامبیز عباسی در خصوص میزان تسهیلات مورد نیاز برای تامین نهاده دهای کشاورزی اظهارداشت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی پیش بینی این است که سالانه دو هزار و۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم تا زمینه توسعه مکانیزاسیون در زیربخش های زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزی پروری فراهم شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور بیان کرد: مطابق برنامه جامع ۱۲ ساله مکانیزاسون سالانه دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون نیاز داریم  که خوشبختانه در ۱.۵ تا دو سال گذشته در یک مرحله۷۵۰ میلیارد تومان و مرحله دوم  ۸۰۰ میلیارد تومان برای تامین نهاده ها تزریق شد و دنبال یک خط اعتباری دیگر به میزان ۹۰۰ میلیارد تومان هستیم که جمع آنها ما را به نیاز سالانه می رساند و در تامین منابع برای تامین ماشین آلات مکانیزه هیچ مشکلی نداریم.
 عباسی افزود: در حوزه فنآوری های نوین تا آن جا که توان ومحدودیت ها اجازه دهد بدنبال پرداخت کمک های بلاعوض به تکنولوزی های نوین و روش های مغفول مانده که سالهای سال است عملیات مکانیزاسیون در آنها اجرا نشده هستیم و مصمم هستیم فن آوری های نوین را توسعه دهیم..
این مسئول گفت: تلاش می کنیم کشاورزان با تکنولوژی های مدرن آشنا شوند و روش های کاهش مصرف سموم، برداشت پنبه در حوزه باغبانی، کشاورزی حفاظتی را یادبگیرند و رویکرد ما این است که به سمت تولید محصولات کشاورزی با آب کمتر برویم لذا از مکانیزاسیونی حمایت می کنیم که به کاهش مصرف آب کمک کند.
عباسی یادآورشد: آب محوری در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از سیاست های جدی وزارت جهاد کشاورزی است و سیاست دوم کمک و توسعه فن آوری های نوین و توسعه مکانیزاسیون مبتنی بر شرایط اقلیمی کشور است که در این راستا برای اولین بار سامانه های ضد تگرگ را راه اندازی کردیم که در دو سال گذشته بخش عمده ای از این سامانه مستقر شد که تداوم خواهد داشت.
وی اظهارداشت: سیاست دیگر حمایت از مکانیزاسیونی است که منجر به پایداری تولید شود واز هر روشی که به این تولید پایدار کمک کند پشتیبانی می کنیم بدین معنا که بدنبال گاو آهن برگردان دار، سمپاش لانستار، نیستیم و مکانیزمی را حمایت می کنیم که به جای تولید موقت ما را به تولید پایدار برساند.
۹۵ درصد نهاده ها در داخل کشور تولید می شود
عباسی در ادامه در پاسخ به این سوال که چند درصد تولید نهاده ها داخلی است گفت: خوشبختانه ۹۰ تا ۹۵ درصد نهاده های کشاورزی در داخل کشور تولید می شود و در این بخش به صنعت داخلی متکی هستیم که پنج تا شش درصد این صنعت وابسته به واردات خارجی است که آن هم در بخش مکانیزاسیون برنج و باغبانی در زمینه تراکتورها و کمباین های سنگین، برداشت پنبه، چغندر قند است اما عموما بار صنعت مکانیزاسیون بر صنعت داخلی است.
 وی افزود: با این قابلیت توقع ما هم از این صنعت این است که ارتقاء کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهد و قیمتها مدیریت شده اجرا شود تا به یک پایداری نسبی در تولید مکانیزاسون برسیم.
این مسئول یادآورشد: تکیه بر الگوی کشت را هم جدی گرفته ایم و نگاه ما این است که بجز استانهای شمالی که برنج کشت می کنند در سایر مناطق کشور مانند خوزستان دیگر کشت برنج نرویم زیرا وقتی کمبود آب داریم دلیلی ندارد که برنج را در۱۰ استان هم بکاریم و الگوی ما در توسعه بخش توجه به ارتقاء شاخص بهره وری آب است یعنی بتوانیم با مترمکعب آب کمتری، تولید بیشتری داشته باشیم.
تسهیلات بانکی ۸۰ درصد هزینه نهاده هاست
عباسی گفت: تسهیلات در حوزه مکانیزاسون تا ۸۰ درصد هزینه خرید دستگاه را تامین می کند و ۲۰ درصد را بهره بردار آورده دارد و طول مدت بازپرداخت ۵ تا ۷ سال و نرخ بهره ۱۷ درصد است که با استقبال مواجه شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور تصریح کرد: در سال گذشته سر حجم خوبی در سرمایه گذاری مکانیزاسیون صورت گرفت و در حوزه مکانیزاسیون برنج کشور بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شد و در حوزه برداشت مکانیزه برنج نیمی از اراضی با کمباین شالیزاری صورت گرفت.
عباسی گفت: حدود یکهزار تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین شالیزاری  در ۱.۵ سال گذشته وارد بخش کشاورزی شد و در حوزه نشاء کاری هم در دوسال گذشته از مجموع حدود ۶۳۰ هزار هکتار شالیزار کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد شالیزارها به صورت مکانیزه کشت شد که نحول خوبی در این حوزه است.
وی در خصوص اولویت های این مرکز در سال آینده هم اظهارداشت: توسعه پایدارمکانیزاسیون، توسعه کشت آب محور، تکیه بر فنآوری نوین، تولید پایدار محصولات کشاورزی و توجه به شاخص بهره وری از مهمترین اولویت های مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور در سال آینده است