نخستین نشست خبری مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین با اصحاب رسانه
١٣٩٣/٠٧/٢٠
نخستین نشست خبری مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین با اصحاب رسانه
 
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین با اشاره به ضعف اطلاع رسانی در خصوص معرفی این نهاد طی دوره های قبلی، گفت: این سازمان برای مردم و حتی برخی مدیران ناشناخته است.
 'علی فرج زاده ها' روز یکشنبه در نخستین نشست خبری رییس این سازمان با اصحاب رسانه افزود با بیان اینکه مردم شناخت بسیار کمی از سازمان همیاری شهرداری ها و فعالیت های آن دارند، این سازمان در قزوین و البته سایر استان ها مظلوم واقع شده است و مدیران گذشته کوششی برای اطلاع رسانی و شناساندن این سازمان به جامعه نداشتند.
 
وی اظهارکرد: بسیاری گمان می کنند سازمان همیاری ها زیرمجموعه و جزوی از شهرداری است، درصورتیکه این مجموعه به طور مستقیم زیر نظر استانداری ها فعالیت می کنند.
این مسوول با بیان اینکه 24 سال از آغاز فعالیت سازمان همیاری شهرداری ها در کشور می گذرد، اظهار کرد: سابقه فعالیت این سازمان در استان قزوین به سال 78 بازمی گردد.
فرج زاده ها با بیان اینکه سازمان های همیاری شهرداری ها به منظور کمک به شهرداری ها و ایجاد درآمدهای پایدار برای آنها ایجاد شده اند، اظهارکرد: این سازمان امکان فعالیت در تمامی حوزه های اقتصادی، فنی و مهندسی، خدماتی، آموزشی، گردشگری و تولیدی را دارد.
*** تمامی 25 شهرداری استان قزوین سهامدار سازمان همیاری ها هستند وی با بیان اینکه درآمد شهرداری نباید تنها متکی به دریافت عوارض باشد، فعالیت سازمان همیاری ها را کمک به شهرداری ها در خصوص تحقق این موضوع عنوان کرد و یاداور شد: سهامداران سازمان همیاری را، شهرداری ها تشکیل می دهند و در قزوین هم هر 25 شهرداری استان سهامدار این سازمان می باشند که شهرداری قزوین با 33 درصد، از بیشترین سهم برخوردار است و کمترین سهم نیز یک درصد می باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت شامل شرکت نمایشگاه های بین المللی، شرکت طرح و توسعه همیاری و موسسه رفاهی تفریحی کاسپین زیر مجموعه سازمان همیاری های استان قزوین می باشند، گفت: این سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می شود و دارای بودجه و اعتبار دولتی نیست.*** همیاری ها در دوره گذشته به حیات خلوت بعضی از افراد تبدیل شده بود
این مسوول با انتقاد از مدیریت های گذشته این سازمان، گفت: عده ای سازمان همیاری شهرداریهای قزوین را به یک نهاد سیاسی و حیات خلوت استانداری تبدیل کرده و وضعیت نامناسبی را برای این سازمان ایجاد کرده بودند.
وی اظهار کرد: در 16 سال از عمر ایجاد این سازمان در قزوین، بویژه در 8 سال گذشته، 17 پرونده بزرگ حقوقی علیه همیاری های استان تشکیل شده است که پیگیری آنها بخش زیادی از انرژی و زمان ما را در اختیار خود قرار داده است و با تلاش های انجام شده موضوع سه پرونده را به مراحل پایانی رسانده ایم.
فرج زاده ها با بیان اینکه برای توسعه سازمان همیاری شهرداری های قزوین سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت تعریف کرده ایم، گفت: ارایه خدمات آموزشی و رفاهی به شهرداری ها از جمله برنامه های کوتاه مدت ما تعریف شده است که در حال انجام آن هستیم.
وی، احداث کارخانجات فرآورده های بتنی را از برنامه های میان مدت این سازمان خواند و گفت: با توجه به نیاز 25 شهرداری استان به فرآورده های بتنی و اینکه در قزوین فاقد واحد مناسبی برای تولید این محصولات هستیم، تلاش داریم تا اواخر امسال کار احداث این کارخانه را آغاز کنیم.
فرج زاده ها با بیان اینکه این کارخانه در ضلع شمالی آزاد راه قزوین- کرج، زمینی به وسعت پنج هکتار که در اختیار سازمان همیاری شهرداری ها است، احداث می شود، اظهارکرد: مجوزهای لازم برای ساخت این کارخانه که در آن قصد داریم برای اولین در کشور 45 نوع فرآورده بتنی را تولید کنیم از اداره کل صنعت، معدن و تجارت دریافت شده است.
وی با بیان اینکه هزینه راه اندازی این کارخانه را حدود 80 میلیارد ریال برآورده کردیم که نیمی صرف ساخت ابنیه و ساختمان و نیمی دیگر نیز صرف خرید و وارد کردن ماشین آلات آن از خارج به کشور است، افزود: پیش بینی می کنیم با راه اندازی این واحد بتوان سالیانه 700 هزار تن انواع فرآورده های بتنی را در آن تولید کنیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قزوین با اشاره به فعالیت موسسه رفاهی تفریحی کاسپین در منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک، گفت: 350 هکتار از اراضی این مجموعه در اختیار سازمان همیاری ها است و طرح جامع این اراضی تهیه شده و به دنبال دریافت طرح تفصیلی آن برای واگذاری به بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی می باشیم.
فرج زاده ها، فعالیت در عرصه اجرای طرح های عمرانی شهری در کنار ارایه خدمات فنی و مهندسی را از دیگر برنامه های این سازمان که هم اکنون اغاز شده است، نام برد.
وی همچنین در خصوص برخی انتقادها در مورد نصب تله سی یژ در مجموعه گردشگری کامان و زرشک توسط مووسسه رفاهی و تفریحی کاسپین وابسته به سازمان همیاری ها، گفت: اجرای این پروژه به خودی خود بد نبوده، اما دارای اشکالاتی است که تلاش داریم تا آنها را رفع کنیم و برای این کار نیز چهار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده ایم.
فرج زاده ها با بیان اینکه این طرح پیش از حضور من در سازمان همیاری ها اجرا شده است، اظهارکرد: امکان مکان یابی بهتر برای اجرای تله سی یژ وجود داشت، اما از آنجا که نزدیک به 50 میلیارد ریال از پول بیت المال در این مکان سرمایه گذاری شده است، راهی جز ادامه کار در این مجموعه را نداریم، اما سعی می کنیم تا نواقص موجود را برطرف کنیم.
وی همچنین خرید بخشی از زمین های اراضی سازمان همیاری های شهرداری ها در کامان و زرشک از سوی برخی مسوولان را رد کرد و گفت: هیچ دخل و تصرفی در 350 هکتار زمین مربوط به موسسه کاسپین وابسته به سازمان همیاری ها صورت نگرفته است.
***
قزوین در بخش نمایشگاهی از سایر استان ها عقب مانده است
وی با بیان اینکه در بخش نمایشگاهی از سایر استان ها عقب هستیم، به نقد مدیریت شرکت نمایشگاه های بین المللی قزوین در دوره گذشته پرداخت و گفت: پارسال عایدات این شرکت با وجود برخورداری از چندهزار متر فضای نمایشگاهی و برگزاری نمایشگاه های متعدد، تنها سه میلیارد ریال بود درحالیکه درآمد بسیاری از مغازه های قزوین در خیابان های مرکزی این شهر از این رقم بیشتر است و این موضوع اوج ضعف مدیریتی را می رساند.
فرج زاده ها از اتخاذ برنامه های مختلف برای توسعه کمی و کیفی نمایشگاه های استان خبر داد و با بیان اینکه برای انجام برنامه های خود با کمبود فضای نمایشگاهی و پارکینگ روبرو هستیم، اظهار کرد: برای حل این مشکل رایزنی هایی با اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قزوین انجام شده که موفقیت آمیز بوده است و بر این اساس پنج هزار متر مربع از اراضی ضلع شمالی محل فعلی نمایشگاه ها را به پارکینگ اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: در ضلع شرقی نمایشگاه نیز تلاش داریم تا 16 هزار متر زمین که متعلق به شهرداری قزوین است را به توسعه فیزیکی نمایشگاه و احداث سالن های جدید اختصاص دهیم.
*** نمایشگاه قزوین بین المللی می شود
این مسوول، از بین المللی کردن نمایشگاه قزوین که اکنون تنها عنوان بین المللی را دارد به عنوان یکی از اولویت های سازمان همیاری های شهرداری استان دانست و گفت: نمایشگاه فعلی در حد و اندازه نام قزوین نیست و باید بدنبال توسعه آن باشیم که یکی از راه های تحقق این موضوع بین المللی کردن نمایشگاه است که سود فراوانی نیز برای ما و در نتیجه شهرداری های استان که سهامداران سازمان می باشند، بدنبال خواهد داشت.
فرج زاده ها با اشاره به اینکه برای اسکان و پذیرایی از میهمانان خارجی خود در نمایشگاه های بین المللی هتل مناسب نداریم و این یکی از چالش های جدی ما است، افزود: برای حل بخشی از این مشکل در نظر داریم قسمتی از توسعه فیزیکی نمایشگاه را به محل اسکان میهمانان داخلی و خارجی اختصاص دهیم.
وی در پایان از تهیه سند چشم اندازی سازمان همیاری شهرداری های قزوین برای رسیدن به اهداف پیش رو خبر داد و گفت: برخلاف رویه دوران گذشته به دنبال سیاسی کاری و اینکه همیاری ها همچنان حیات خلوت باشد نیستیم و شفاف سازی و اطلاع رسانی را در دستور کار خود قرار داده ایم.