همایش تاثیر متقابل محیط زیست و مدیریت شهری برگزار گردید
١٣٩٣/٠٧/٠٣
همایش تاثیر متقابل محیط زیست و مدیریت شهری برگزار گردید
 
همایش تأثیر متقابل محیط زیست و مدیریت شهری عصر روز چهارشنبه با حضور مهندس سیاوش شمسی پور معاون محیط انسانی محیط زیست استان قزوین، مهندس هادی نیک فطرت مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی قزوین، مهندس حسین غیاثوند عضو شورای اسلامی شهر قزوین ، تعدادی از شهرداران و اعضاء شورای اسلامی شهرهای استان درسالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی قزوین برگزار شد.
 
 مهندس هادی نیک فطرت مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی قزوین در این همایش گفت: محیط زیست دغدغه امروز همه مدیران و کارشناسان و مردم دلسوز است و برای تحقق اهداف زیست محیطی همه باید مشارکت کنند.
 وی افزود: پدیده خشکسالی، کمبود منابع آب زیرزمینی، برداشت بی رویه از چاهها، انتشار گازهای گلخانه ای، تخریب جنگل، خشک شدن تالابها، آلودگی منابع خاک و هوا، تهدیدات جدی است که همه ما را نگران کرده و اگر امروز چاره نکنیم فردا دیر است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین تصریح کرد: بی توجهی به منابع آبی در استان قزوین هم اگر تداوم یابد دشت قزوین در آینده به کویر تبدیل می شود و همه سرمایه های اندوخته شده بر باد می رود لذا همه باید به مسائل زیست محیطی حساس باشیم و برای رفع مشکلات همکاری کنیم.
مهندس نیک فطرت بیان کرد: برای ارتقاء فرهنگ زیست محیطی و مقابله با بحران آلودگی ها نیازمند عزم ملی هستیم و با گسترش فضای سبز، جلوگیری از آلودگی های آب، خاک وهوا، استفاده از پساب، صرفه جویی و مدیریت منابع آبی و تکمیل و اصلاح قوانین می توان امیدوار بود از بحران فعلی به سلامت عبور کنیم.

 وی افزود: جنگ آینده دولتها بر سر آب خواهد بود و اگر امروز در استفاده از منابع آبی و ثروت های خدادادی دقت و تدبیر نکنیم در آینده نیازمند دیگران خواهیم شد و سرنوشت نامعلومی در انتظارمان خواهد بود.
 مهندس سیاوش شمسی پور در این همایش گفت: انسان در توسعه پایدار محور اساسی است و امروزه محیط زیست در همه عرصه ها نقش مهمی در این توسعه ایفا می کند.                                                              
وی افزود: حتی در سازمان ملل موضوع تغییرات اقلیم و آب و هوایی با جدیت مطرح شده و همه دنیا به نوعی با آلودگیهای این حوزه دست به گریبان هستند و باید برای آن چاره کند.
 مهندس شمسی پور تصریح کرد: توسعه پایدار همه جانبه نگر است و مباحث اقتصادی و سیاسی نیز به نوعی با این موضوع ارتباط تنگاتنگی دارد و به آن
توجه می کند.
این مسئول بیان کرد: بدون توجه به سایر حوزه ها نمی توان به توسعه همگون رسید و اگر امروز معضلاتی چون خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب انزلی پیامدهای فرا استانی دارد به دلیل آن است که به سایر حوزه ها توجه جدی نکردیم.معاون محیط انسانی محیط زیست استان قزوین یادآورشد: استفاده بی رویه از منابع آبی، حفر چاههای غیرمجاز، توسعه بی رویه کشاورزی سنتی بیانگر توسعه ناهمگون است و این که دیگر دریاچه ای به نام ارومیه نداریم فاجعه زیست محیطی است که باید ما را به تدبیر وادار کند.
شمسی پور اظهارداشت: تمامی کشورهایی که به شکوفایی اقتصادی رسیده اند بدون شک محیط زیست را جدی گرفته اند و آن را در همه ابعاد مورد توجه قرار داده اند و ما نیز ناچاریم به همه جوانب محیط زیست توجه کنیم تا دچار بحران نشویم.
وی افزود: تداوم کاهش آب دریاچه ارومیه پیامدهای جبران ناپذیری دارد که مهاجرت، از بین رفتن گونه صنعت پرورش میگو به دلیل آن که ارتمیا غذای میگو محسوب می شود و نیز بروز گردوغبارهای نمکی می شود که بی توجهی به توسعه پایدار را نشان می دهد.
این مسئول گفت: از آنجا که توسعه پایدار با محور انسان محقق می شود لذا آموزش و مشارکت همگانی در محیط زیست بسیار جدی است و ما نیز تلاش می کنیم با برگزاری دوره های آموزشی و همایش های تخصصی نسبت به فرهنگ سازی اقدام کنیم.
معاون محیط انسانی محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: منابع طبیعی و محیط زیست به نوعی امانت های آیندگان است که به ما سپرده شده وما حق نداریم این نعمت های ارزشمند را نابود کنیم و فرزندان خود را دچار بحران کنیم.
وی افزود: باید کودکان، نوجوانان، جوانان و همه گروهها را آموزش دهیم و با فرهنگ سازی نگذاریم منابع ارزشمند کشور به سادگی از بین برود و برای تداوم زندگی سالم هزینه های زیادی را بر مردم تحمیل کنیم.
مهندس شمسی پور در پایان یادآورشد: شهرداران در تصمیم گیری و مدیریت شهری نقش مهمی دارند و در کنار عمران و آّبادانی و حفاظت از محیط زیست لازم است نسبت به فرهنگ سازی هم تلاش بیشتری کنند.