صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمایشگاه های کتاب استانی مستمر باشد
١٣٩٣/١٢/٠٦
صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمایشگاه های کتاب استانی مستمر باشد
 
 به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین، سید عباس صالحی دوشنبه شب در آئین گشایش دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه برخی فعالیتهای فرهنگی در کشور از جمله تولید عنوان های کتاب روند روبه رشدی داشته ایم که تداوم آن امیدوارکننده است.
صالحی اظهارداشت: در دهه ها پنجاه عناوین کتب به زیر یک هزار و دو هزار رسیده اما بعد از سه دهه تولید از آمارهای  سه رقمی و چهار رقمی به ۷۰ هزار رسیده که راضی کننده است.
وی گفت: تولید ۹ هزار عنوان کتاب در حوزه عملی بسیار ارزشمند است و می تواند حامی خوبی برای علاقمندان حوزه فرهنگ باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: در کنار تولید قابل توجه کتب مختلف متاسفانه فرصت دسترسی به کتاب مناسب نیست و بازار تولید و توزیع هماهنگ و مناسب نیست و شبکه توزیع ما هنوز در محدوده دو تا سه هزار کتاب است و نمی تواند خود را هماهنگ کند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: سرانه مطالعه نیز در کشور مهم است و اگر با این همه عنوان میزان مطالعه پائین باشد نمی توانیم خروجی مناسبی داشته باشیم و به نتیجه مورد نظر برسیم و در شرایط کنونی سرانه متناسب با تولید کتاب افزایش نیافته است.
صالحی افزود: نمایشگاهای کتاب استانی نقطه آغاز و جهشی برای حرکت به سمت ارتقاء سرانه مطالعه و حل مشکلات این حوزه است تا بتوانیم مسیر حرکت را هموار کنیم.
وی بیان کرد: مهمترین هدف نمایشگاههای استانی دسترسی آسان به کتاب در یک دوره زمانی است که این کار می تواند در ترویح فرهنگ مطالعه نیز موثر باشد.
صالحی تصریح کرد: وقتی در استانی مانند قزوین در یک نمایشگاه ۳۶ هزار عنوان کتاب عرضه می شود بستر خوبی برای دسترسی علاقمندان به این حجم از کتب متنوع فراهم می شود که باید شهروندان از این فرصت بخوبی استفاده کنند.
وی افزود: برپایی نمایشگاه های کتاب استانی باید مستمر باشد تا نتیجه دهد و مردم در مقاطع مختلف امکان دسترسی به کتاب را داشته باشند.
صالحی در پایان گفت : در متوسط رشد تیراژ نیز قزوین وضعیت خوبی دارد که در بخش کلان در سال گذشته ۲۴۲ هزار مورد و امسال ۶۳۳ هزار و ۶۰۰ مورد شمارگان استان بود که با رشد ۴۶ درصدی مواجه بوده ایم.