رئیس اتاق مشترک ایران وترکیه:سرمایه گذاران کشور ترکیه آماده مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی، کشاورزی و ساخت هتل در قزوین هستند.
١٣٩٣/١١/١٦
رئیس اتاق مشترک ایران وترکیه:سرمایه گذاران کشور ترکیه آماده مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی، کشاورزی و ساخت هتل در قزوین هستند.
 

به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان قزوین رضا اثر رئیس اتاق مشترک ایران وترکیه در نشست تجاری اقتصادی ایران و ترکیه گفت : به منظور تحقق توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری ایران وترکیه سرمایه گذاران کشور ترکیه آماده مشارکت در اجرای طرح های اقتصادی، کشاورزی و ساخت هتل در قزوین هستند.

وی خاطر نشان کرد : در نشست اخیری که با سفر یک هیئت بلند پایه از کشور ترکیه به همراه دو وزیر صورت گرفت و دیدار با روسای اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس ایران مقدمات افزایش فعالیتهای اقتصادی بین دو کشور بخوبی فراهم شده است که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

رئیس اتاق مشنرک ایران وترکیه افزود: در سالهای گذشته و با شکل گیری تحریم ها علیه ایران متاسفانه حجم مبادلات از ۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به هشت میلیارد دلار کاهش یافت که خوشبختانه با عزم روسای جمهور دو کشور امسال این میزان به ۱۵ میلیارد دلار رسید که بازهم راضی کننده نیست.

وی افزود: طبق پیش بینی انجام شده حجم مبادلات اقتصادی باید به ۳۰ میلیارد دلار بالغ شود که برای تحقق آن نیازمند رفع موانع و مشکلات پیش رو هستیم که با عزم جدی قادریم مناسبات تجاری را افزایش دهیم.

رئیس شورای همکاری ایران وترکیه یادآورشد: مسائل بانکی، گمرکی، ترانزیت کالا و کاهش بوروکراسی باید بسرعت حل شود و دایر کردن حداقل دو شعبه بانکی در ایران و دو شعبه در ترکیه برای تسهیل در فعالیت های بازرگانی و نقل و انتقال ارزی ضروری است.

اثر بیان کرد: معاهده تجارت ترجیحی امضاء شده بین ایران و ترکیه که ۱۶۰ قلم کالا از ایران و ۱۲۰ قلم از ترکیه را مورد توجه قرار داده بایدبیشتر شود وحداقل تعرفه ۳۰ تا ۴۰ قلم کالای دیگر کاهش یابد تا انگیزه تجار برای توسعه روابط بیشتر شود.

وی افزود:سرمایه گذاران ترکیه در ماههای اخیر با حضور در ایران در بخش راه اندازی فروشگاهای زنجیره ای پوشاک و مراکز تجاری فعال شده اندکه اگر بوروکراسی کمتر شود این مشارکت بیشتر خواهد شد.

این فعال اقتصادی گفت: سالانه بیش از یک میلیون نفر از کشور ایران به ترکیه سفر می کنند در حالی که حجم سفر گردشگران ترکیه به ایران در یک دوره فقط ۲۰ هزار نفر بوده که در یک مقطع به ۲۰۰ هزار نفر رسید که بسیار ناچیز استرضا اثر که از ایرانی های مقیم کشور ترکیه است اظهارداشت: ایران و از جمله استان قزوین ظرفیت گردشگری فراوانی دارد که باید با فعال کردن آژانس های مسفراتی این تعداد را حداقل به ۵۰۰ هزار نفر در سال برسانیم.

وی گفت: ترکیه سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد دارد و در ایران نیز می توان از این منبع بزرگ اقتصادی به سود مناسب رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد:امیدواریم درسفر به استان قزوین بتوانیم ضمن بازدید از چند واحد صنعتی شاخص باظرفیت های اقتصادی وگردشگری این منطقه بیشتر آشنا شویم و تجار ترکیه را برای سرمایه گذاری تشویق کنیم.